marți, ianuarie 27, 2009

Call me crazy...

... but I do like dancers. Ok, I've said it. Si in categoria asta, "dancers", intra o multime de oameni care-mi plac, de la balerini/balerine, pana la patinatori/patinatoare, ca si patinajul e tot un fel de dans. Daca ma chinui un pic pot sa-mi amintesc, de pilda, cine-a castigat Campionatul European la masculin in 1990 (Victor Petrenko, nici macar nu trebuie sa ma straduiesc), cand a castigat Alexei Urmanov titlul olimpic (1994, Lillehammer), cate titluri europene are Plushenko (cinci), pot sa-mi amintesc si cum stateam cu inima la gura sa nu cada Butyrskaia (Maria Butyrskaia, patinatoare rusoaica), atunci cand facea sariturile ei in cascada, si cum stateam cu nasu-n pumni sperand sa castige Pasha Grischuk si Evgheni Platov al enshpelea titlu. Ma rog, am insirat numai patinatori pe-aici, ca v-am barait destul la cap cu Cortes zilele astea, ca sa-l mai amintesc si pe el. Si da, imi placea in spectacole si Ovidiu Matei Iancu, balerinul tanar si foarte talentat despre care am scris acum vreo cativa ani si care n-avea loc la Opera Romana din te miri ce motive... In fine, ati priceput ideea.

O introducere lunga, stiu. Am pus o poza sus. Si-am pus-o cu un scop. Daca va pare cunoscuta figura dar nu stiti de unde sa-l luati, va spun eu: in poza e tipul ala care a jucat in seria a sasea din Sex and the City, boyfriendul lui Carrie Bradshaw. Ma rog, il chema in serial Aleksandr Petrovsky. Pictorul rus Aleksandr Petrovsky.

Si ma rog, cand toate amicele mele, si amicii, "tineau" cu Big, ca sa zic asa, cand toata lumea isi dorea ca Big sa se intoarca la Carrie (da, ma, m-am uitat la Sex and the City, si ce?), asa... ei, mie-mi placea de Petrovsky. Ca avea asa un fel de-a se misca, de a vorbi, de a pasi, mai altfel. Parea altfel. Era altfel. Zici ca traia intr-o lume a lui in care nimeni, nici macar Carrie, n-avea acces. Aproape de final de serial am aflat si eu cine era Aleksandr Petrovsky. Ca n-avusesem pana atunci curiozitatea sa caut.

Aleksandr Petrovsky era in viata de zi cu zi Mihail Baryshnikov. Nu sunt sigura ca am scris corect numele, e greu sa scrii cu caractere de-ale noastre un nume rusesc (astfel incat sa pastrezi toate diacriticele din pronuntie), dar Mihail Baryshnikov e considerat a fi unul dintre cei mai mari balerini ai secolului XX, alaturi de Nijinski si Nureiev. Numele mi-era cunoscut, Baryshnikov, dar n-am stiut niciodata cum arata. Si cu-atat mai putin mi-as fi inchipuit c-o sa-l vad in Sex and the City.

Absolut surprinzator, in momentul asta in care eu scriu despre el si mai caut doua vorbe pe net, ca sa construiesc o imagine completa, observ ca azi, 27 ianuarie, e ziua lui de nastere. Implineste 61 de ani, nascut fiind la Riga, in Letonia, in 1948. Baryshnikov a studiat la Leningrad, s-a alaturat Baletului Kirov, a facut spectacole fabuloase, vezi, de pilda, rolul Albrecht in Giselle. In 1974, in timpului unui turneu la Toronto, Baryshnikov a decis sa ramana in Canada si a cerut azil politic.

S-a mutat apoi in Statele Unite ale Americii si, din 1974 pana in 1979 a fost prim-solistul American Ballet Theatre. A dansat, de asemenea, pentru New York City Ballet, lucrand alaturi defaimosul coregraf George Balanchine, "Mr. B", asa cum era el cunoscut.

N-a lasat la o parte nici dansul contemporan, iar in 2004 a pus pe picioare si a deschis Baryshnikov Arts Centre din New York, despre care am citit mai multe articole in New York Times. Uite aici niste poze care insotesc diferitele articole din NYT:

Andrea Mohin/The New York Times

Asa, ca fapt divers, va mai spun si ca a fost casatorit cu Jessica Lange, cu care are o fata, si ca, de multi ani, e implicat intr-o relatie serioasa cu balerina Lisa Rinehart.

Ma opresc aici. La multi ani, Mihail Baryshnikov.

Si da, acest post este insotit de fotografii "pescuite" de pe net. Desi nu-mi sta-n obicei sa iau. Da-n cazul asta, trebuie sa fiu iertata. Ca n-am avut norocul sa-i fac poze chiar eu...

4 comentarii:

Anonim spunea...

tu ai fi buna de ziarista, in sectia cultura-sport-turism. o sa-l rog personal pe ion cristoiu sa fondeze un ziar cu o singura sectie si un singur angajat. pentru ca sunt convins ca ai putea sa scrii un ziar de la cap la coada (si chiar si atunci ai fi nevoita sa tai din texte, ca ar fi prea lungi).

Florentina spunea...

Nici nu stii tu, dar o bruma de adevar e in ce spui... Cand am venit prima data la Adv, in practica, prin 2001, eram disperata: "vreau la sport, vreau la sport", voiam sa fiu jurnalist sportiv. Asa ca pana la urma, satul de insistentele mele, Adrian Ursu a zis: "hai, du-te la sectia Tinerete, frumusete si sport, ca-n fiecare dimineata spui ca vrei sa scrii la sport". Si m-am dus. Ei, jurnalist sportiv n-am ajuns, din diverse motive, dar din sectia sport tot m-am ales cu ceva. Cu un sot :)))

Anonim spunea...

La multi ani! Si eu am "tinut" cu Petrovsky, da' degeaba! Ca scenaristul n-a vrut. A avut o viata f.tumultoasa si interesanta, a fost la tv un documentar despre el. E foarte iubit de americani. Si faptul ca a aparut in celebrul serial e ca un fel de premiu pentru el. Oricum, e superb! Si la 61 de ani. Are un ceva aparte. Sper sa nu citeasca Ovi:)

Florentina spunea...

Ei, da' de ce sa nu citeasca Ovi, Andreea-anonima? Tre sa ai adresa de gmail si daca ai adresa de gmail, poti sa postezi cu numele de utilizator :) Oricum, imi pare bine ca mai treci pe-aici. Si da, degeaba "am tinut" noi cu Petrovsky, ca degeaba.